MarktPlaza

Jaap Bloem - Me The Media (Hardcover/Gebonden)

106x bekeken
4 jaar geleden geplaatst

Kenmerken

Conditie
Niet van toepassing
Levering
Niet van toepassing

Omschrijving

236 pagina's

verleden, heden en toekomst van de derde mediarevolutie

De vorige eeuw stond in het teken van grote, opzichtige veranderingen als de auto, de trein, het vliegtuig, de radio, de tv, de telefoon en de computer. Vervolgens drongen de digitale ontwikkelingen overal door: op financi le markten, in elke vorm van communicatie, in de commercie, in de zorg, in de politiek, en ga zo maar door. De mediafunctie van ICT kwam centraal te staan. De volgende stap is dat ICT onderhuids gaat. Letterlijk, door de versmelting met nanotechnologie, biotechnologie en intelligentie. Al die zaken zijn namelijk te coderen, te modelleren en te koppelen.
Via het web, de mobiele telefoon, GPS en computerspellen komen we gaandeweg terecht in een nieuwe virtu-realiteit, die doordringt tot in de haarvaten van ons doen en laten. Second Life, World of Warcraft, Google Earth, Microsoft Photosynth samen met sociale netwerken zijn deze de voorlopers van een ge ntegreerd virtu-re el metaversum, waar wens en werkelijkheid door elkaar lopen. Om ons te plezieren, om onze ervaring te verrijken en om het leven te vergemakkelijken. Dat verandert ons op slag in hyperegos: door de hyperlinks van internet worden we hypertargets in een hypercompetitieve webeconomie.
Dat geldt voor individuen, maar ook voor dingen, voor merken en voor organisaties. De digitale personalisering en socialisering is nog maar net begonnen. In deze eenentwintigste eeuw zullen we allemaal verweven raken in ons eigen web: via hardware, software, en via de biochemie, die we voor het gemak wetware noemen. Op die manier wordt het leven n groot testlaboratorium voor de verdere ontwikkeling van de mensheid.

YouTube, Hyves, Faces, iPhone, weblogs, allemaal onderdelen van wat tegenwoordig web 2.0 wordt genoemd. Iedereen kan zijn eigen individuele wereld vormgeven en zijn mening de wereld in sturen. Tegelijkertijd lijkt de traditionele informatiestroom (eenrichtingverkeer) zijn langste tijd te hebben gehad. Een collectief van auteurs, verbonden aan het ict-bedrijf Sogeti, inventariseert de 'derde mediarevolutie' (na boekdrukkunst en massamedia) en de betekenis daarvan voor mensen en organisaties. Bedrijven doen hun voordeel met de 'conversatie-economie', waarbij de klant steeds beter te vinden is, maar de consument ook steeds meer macht krijgt. Onze fysieke wereld versmelt steeds meer met de virtuele. Privacy is niet meer haalbaar voor wie actief is op Hyves of Second life. Voor de jonge generatie is dat al gewoon. Internet is een hoorn des overvloeds, maar de aandacht versnippert en het wordt steeds moeilijker om een dagje vrij te nemen van het informatie-infuus. Een boek voor managers, trendwatchers en mensen die willen weten waar dat heen gaat met de informatietechnologie. Vlotte toon en hippe terminologie (hyperego, wetware) van researchers uit de voorhoede van multimediale wereld. Eigentijds vormgegeven, luchtige opmaak en veel kleurenillustraties.